ULTRA VIOLET - kolor roku 2018 według PANTONE

Pantone to amerykańska korporacja produkująca systemy używane w przemyśle poligraficznym. Będąc obecną na rynku od ponad 50 lat (założona została w roku 1962) wypracowała swój własny system kolorów, od nazwy firmy nazywany skalą Pantone, respektowany przez większość drukarni oraz producentów farb i barwników. Osiągnięcia Pantone, do niedawna znane wyłącznie profesjonalistom, dzięki erze aplikacji Instagram stały się niezwykle popularne także i wśród zwykłych użytkowników Internetu. Szczególnie wydarzenie, jakim jest ogłoszenie – mającego odzwierciedlać przyszłe trendy barwne – „koloru roku Pantone” cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem mediów społecznościowych.

Pomimo że Pantone ustalała kolor wiodący od grudnia 2000 roku, przełomowym okazał się być wybór dokonany 2 lata temu, kiedy to firma wytypowała wyjątkowo dwie barwy: pastelowy róż Rose Quartz i fiołkowy błękit Serenity mające przywodzić na myśl wspaniałe kolory nieba podczas zachodu słońca. Na trendy zarówno te w wystroju wnętrz, jak i w szeroko pojętym designie i modzie szczególny wpływ miał wybrany przez Pantone róż, który przez publicystów ogłoszony został nawet flagowym kolorem pokolenia millenialsów (millenial pink). Wybór roku 2017 – Greenery – także świetnie odpowiadał mającym swoje źródła w mediach społecznościowych trendom związanym z hodowlą roślinności oraz motywami floralnymi i znalazł swoje odbicie w generalnej modzie na wszystko co green: od butelkowo-zielonych, welurowych obić, przez przykurzoną zieleń ścian, po małe dodatki z zielonego marmuru lub malachitu świetnie komponujące się z wiodącym materiałem tego roku – mosiądzem.

W zeszłym tygodniu Internet obiegła informacja o kolejnym wyborze Pantone. Kolorem roku 2018 został jeden z odcieni fioletu - Ultra Violet.

Leatrice Eiseman, dyrektor generalna Instytutu Koloru Pantone, wybór ten tłumaczy następująco:

Żyjemy w świecie, który wymaga od nas innowacyjności i wyobraźni. Kreatywna inspiracja jest wpisana w [kolor] PANTONE 18-3838 Ultra Violet, fiolet oparty na niebieskiej bazie, który wynosi naszą świadomość i potencjał na wyższy poziom. Od wykorzystywania nowych technologii i odkrywania galaktyk, do ekspresji artystycznej i refleksji duchowej, intuicyjny Ultra Violet rzuca światło na drogę, która dopiero ma się pojawić.

(źródło: https://www.pantone.com/color-of-the-year-2018)

Ultra Violet według Pantone przywodzić ma zatem na myśl wszystko to, co kosmiczne. Jako barwa złożona skłaniać ma do kontemplacji i poszukiwań w duchu mindfulness, mających stanowić remedium na natłok bodźców i rozproszenie charakterystyczne dla współczesnej kultury. Ultra Violet to także odcień kojarzony z indywidualizmem, kreatywnością oraz innowacyjnością, powiązany z wielkimi ikonami popkultury takimi jak David Bowie, Prince czy Jimi Hendrix. Według Pantone rok 2018, tak jak i będący jego symbolem fiolet, będzie rokiem marzycieli, artystów i wizjonerów. 

W jakich formach Ultra Violet pojawi się w przyszłorocznych aranżacjach wnętrz? Możemy się spodziewać, że dołączy on do grona głębokich zieleni, kobaltów i pudrowych róży w welurowych obiciach mebli i tkaninach dekoracyjnych (trend ten wyprzedziła już m.in. marka Louise Roe). Projektanci pokuszą się być może również o eksperymenty z fioletowym, dymionym szkłem, które to próby pojawiły się już w tym sezonie (np. MATER lampa wisząca LIUKU drop czy NORMANN COPENHAGEN lustro LUST). Fiolet znakomicie pasuje także do niezobowiązującego, celowo nonszalanckiego stylu boho, który łącząc się niejednokrotnie ze stylem skandynawskim, zyskuje w ostatnim czasie na popularności. 

Bez względu na to, jakie rozwiązania wybiorą projektanci, jedno jest pewne - znajdziecie je na AnOther DESIGN. Zajrzycie do zakładki z inspiracjami - PANTONE 2018 - aby przekonać się, co przygotowaliśmy dla was na rok kosmicznego fioletu!




tekst: Aleksandra Kargul

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium