ODPOWIEDZIALNI ZA ŚWIAT

Zapytani o to, jakie czynniki mają wpływ na naszą decyzję o zakupie, zapewne w pierwszej kolejności wymienilibyśmy takie elementy jak cena, jakość czy aspekty estetyczny. Ale dla niektórych z nas to zbyt mało. Nie chcemy bowiem wspierać naszymi pieniędzmi firm, które nie dbają o środowisko naturalne bądź za nic mają prawa człowieka. Dlatego nie dziwi fakt, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się opierać swoje decyzje o tak zwany „CSR” – koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu.

Czym jest CSR i dlaczego powinno mnie to obchodzić?

Społeczna odpowiedzialność biznesu jako stały element budowania strategii marki zaczął pojawiać się już w XIX wieku, choć oczywiście nie w obecnej formie. Inna była dynamika przedsiębiorstw, inne warunki, inne regulacje. Ale ogólny wydźwięk pozostał ten sam – odejść od myślenia wyłącznie w kategoriach zysku.

CSR skupia swoją działalność na kilku polach. Jednym z kluczowych obszarów oddziaływania jest kwestia troski o środowisko i nastawienie proekologiczne. Objawia się to przede wszystkim poprzez korzystanie z czystych źródeł energii, racjonalne i odpowiedzialne korzystanie z naturalnych zasobów, minimalizowanie wytwarzanych odpadów, chociażby poprzez stosowanie się do zasad recyklingu. Drugą wiodącą kwestią jest ta związana z prawami człowieka i pracowniczymi regulacjami. W dobie globalizacji przemysłu i tendencji do przenoszenia produkcji do tak zwanych krajów drugiego i trzeciego świata, gdzie zatrudnieni przy produkcji ludzie otrzymują bardzo często niesamowicie niskie wynagrodzenia, pracują w niebezpiecznych dla ich zdrowia i życia warunkach  i nigdy nie słyszeli nawet o ośmiogodzinnym dniu pracy, ubezpieczeniu czy prawach pracowniczych, problematyka praw pracowniczych pozostaje jednym z bardziej palących kwestii.  

Jednym ze sposobów dbania o środowisko naturalne jest pozyskiwanie materiałów z certyfikowanych źródeł - na zdjęciu drewno, z których produkowane są meble firmy Mater

Oczywiście niepoważnym byłoby myślenie, że firmy mają nagle przestać zarabiać i skupić się teraz wyłącznie na aktywności społecznej czy charytatywnej. Ale nie można zaprzeczyć faktom, że ich działalność w znaczny sposób odbija się na środowisku naturalnym albo że wiele z nich wykorzystuje luki prawne pozwalające im na narzucanie swoim pracownikom nieludzkich warunków. Dlatego tak ważnym jest, by kupować świadomie i nie kierować się jedynie wyznacznikiem ceny. Tańsze rzadko kiedy znaczy lepsze.

Warto również zauważyć, że CSR nie jest żadnym wymysłem mającym za zadanie uprzykrzyć życie firmom i skomplikować ich funkcjonowanie – aby wprowadzać pozytywne zmiany w zakresie współpracy z innymi podmiotami, ochrony środowiska czy wspierania praw pracowniczych, firma musi poddać wszystkie swoje decyzje głębokim analizom. Tak szczegółowe dane pozwalają lepiej zrozumieć własne przedsiębiorstwo, a same rozwiązania w duchu CSR często przekładają się na realny zysk. Powinny być zatem traktowane bardziej jako inwestycja, niż wydatek. Poprawienie środowiska pracy przekłada się na lepiej zmotywowanych i bardziej zaangażowanych pracowników i działa jak magnes na utalentowanych ludzi, którzy chcieliby z nami współpracować. Stosowanie się do proekologicznych wymagań skutkuje niższymi kosztami opłat za energię czy wodę. Nie wspominając o kwestii wizerunkowej. Firma, która wykorzystuje ideę społecznej odpowiedzialności biznesu, jest atrakcyjniejszym partnerem biznesowym i ma kolejny atut, którym może przyciągnąć klientów.  

Z meblarskiego podwórka

W jaki sposób CSR może być stosowane w przemyśle wnętrzarskim? Jednym z wartych wspomnienia przykładów jest duńska marka Mater, która kieruje się zasadą, że każdy nowy produkt musi posiadać etyczne uzasadnienie – Henrik Marstrand, założyciel i CEO Mater za każdym razem stara się odpowiedzieć na pewne pytania:

Czy wykorzystujemy materiały pochodzące z recyklingu albo takie, które są przyjazne dla środowiska? Czy każdy projekt ma swój cel, swoją historię?

Mater działa na wielu polach. Przede wszystkim duży nacisk kładziony jest na przemyślane i zrównoważone korzystanie z naturalnych zasobów i materiałów. Jest to tym większe wyzwanie, że jednym z ikonicznych projektów duńskiej marki jest słynny stolik Bowl wytwarzany z egzotycznego drzewa mango. Dlatego też Mater współpracuje jedynie ze sprawdzonymi dostawcami i korzysta wyłącznie z odnawialnych, certyfikowanych źródeł drewna.

Mater wspiera lokalnych rzemieślników i tradycyjne metody produkcji

 

Mater starannie dobiera swoich współpracowników i jednocześnie wspiera lokalnych rzemieślników, którzy dzięki ogromnemu doświadczeniu i wiedzy oraz przy pomocy samej firmy są w stanie stawiać na przyjazne środowisku metody produkcji. Projekty Mater, takie jak fotel Shell, wieszaki Imago czy stoliki Disc, to przykłady ponadczasowego wzornictwa, które służyć nam będą przez wiele lat i których nie trzeba wymieniać co sezon, dzięki czemu przyczyniamy się do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów i nie marnujemy naturalnych zasobów i materiałów.

Mater w swoich projektach wykorzystuje przede wszystkim naturalne materiały jak drewno i skóra

Przenieśmy się teraz z północnych Indii, gdzie powstają kultowe stoliki Bowl od Mater, do Peru. Lasse i Tina Elvang odwiedzili ten kraj w 2002 roku i z miejsca go pokochali. Ten inspirujący wyjazd stał się także początkiem ich dalszej, biznesowej działalności. Elvang jest obecnie jednym z najważniejszych duńskich producentów wysokojakościowych tekstyliów. Firma skupia się przede wszystkim na takich produktach jak pledy, koce, czy poduszki. Do produkcji wykorzystywana jest głównie ciepła i niezwykle przyjemna wełna alpak.

ELVANG, kolekcja 2018

Jak sami przyznają, założycieli Elvang podczas ich wizyty w Peru uderzyły nie tylko wspaniała jakość wełny, ale także ogromne ubóstwo regionu. Dlatego postanowili nie tylko rozsławić peruwiańskie alpaki, lecz również realnie wesprzeć kraj, który zaoferował im tak wiele. Elvang rozwija ideę społecznej odpowiedzialności marki na wielu polach – od stwarzania dobrze opłacanych miejsc pracy dla miejscowej ludności, przez prowadzenie programów edukacyjnych dla pasterzy, tkaczy i ich rodzin, po troskę o zwierzęta i utrzymanie balansu ekologicznego. Za swoje wieloletnie działania na rzecz poprawy jakości życia swoich pracowników i lokalnych, peruwiańskich społeczności oraz opieki nad środowiskiem, Elvang otrzymał certyfikat Światowej Organizacji Sprawiedliwego Handlu (WFTO). Firma działa także w ramach UN Global Compact.

Menu postanowiło wesprzeć lokalny rynek Nepalu

Duńska firma Menu podaje na swojej stronie informację, że każdego roku z Nepalu wywożonych jest od 12 do 15 tysięcy kobiet i dziewczynek. Trafiają między innymi do Indii, Południowej Korei i na południe Afryki, gdzie zmuszane są do niewolniczej pracy w uwłaczających warunkach i gdzie bardzo często narażone są także na seksualne nadużycia. Wszystkie one wyjeżdżają z Nepalu w poszukiwaniu pracy – pracy, której nie mogą znaleźć we własnym kraju.

Dlatego też Menu wyszło z inicjatywą Nepal Project, który poprzez wspieranie lokalnego rzemiosła, miał pozwolić na stworzenie nowych, wartościowych miejsc pracy. Ta humanitarna inicjatywa organizowana wespół z duńską organizacją pozarządową Danida za cel postawiła sobie rozwój i pielęgnację tradycyjnych, nepalskich metod produkcji, co skutkowało w powstawaniu nowych możliwości rozwoju dla osób, które być może musiałyby w innych okolicznościach opuścić swój kraj. Efektem jest seria tekstyliów oferowanych w najróżniejszych formach – poduszek, szalów, pledówtoreb czy sympatycznych miśków.

Produkty powstałe w ramach Nepal Project utrzymane są w minimalistycznej stylistyce

Wychodząc z założenia, że estetyka pozbawiona etyki nie ma dla siebie żadnego uzasadnienia, firmy takie jak Mater, Elvang czy Menu pokazują nam, że projektowaniu pięknych przedmiotów przy jednoczesnym kreowaniu lepszego świata jest możliwe. Dlatego tak ważne jest, by wspierać takie marki i udowadniać innym przedsiębiorstwom, że warto brać odpowiedzialność za swoją działalność.


tekst: Dominika Gracz

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium